Thursday, January 27, 2011

cara daftar syarikat enterprise

DAFTAR SYARIKAt-cara nak daftar ada kat bawah sekali


(untuk sesiapa yg berniaga sendiri,lebih baik anda daftar syarikat enterprise bagi   memudahkan berurusan dengan bank,tauke burger pun leh daftar gak)

Perbezaan Antara Enterprise Dan Sdn. Bhd Syarikat

·                     Enterprise adalah salah satu jenis organisasi perniagaan di Malaysia yang merupakan pembentukan terikat dengan undang-undang Pendaftaran Perniagaan. Ada dua jenis Enterprise - iaitu Perseorangan dan Perkongsian.

·                     Tidak ada status undang-undang bagi Enterprise kerana perniagaan persembahan satu orang di mana pemilik dan perniagaan dianggap sebagai satu kesatuan. Pemilik akan menjalankan perniagaan sendiri dan itulah sebab mengapa keberuntungan perniagaan bergantung pada seberapa baik dia menjalankan perniagaan. Setelah semua dana, upaya dan kerja keras yang ditujukan untuk perniagaan di pemilik kembali akan berhak untuk semua dari keuntungan bersih yang dihasilkan dari perniagaan sebagai hadiah. Tapi, satu hal yang perlu diingat adalah bahawa Enterprise tidak bertanggung jawab untuk membayar cukai, sebagai pendapatan semua akan dikenakan cukai peribadi kepada pemilik.

·                     Namun, untuk mempertahankan Enterprise tersebut menjadi lebih mudah dan lebih murah berbanding dengan Sdn Bhd kerana tidak ada kewajipan untuk menunjuk setiausaha dan melakukan akaun diaudit. Dan yang paling penting adalah bahawa hal itu tidak memerlukan legalitas lebih agar sesuai terutama ketika ia melibatkan peningkatan modal untuk perniagaan ini kerana tidak ada keperluan untuk memberitahu Panitera.

·                     Biasanya Enterprise, apakah pemilik tunggal atau perkongsian menjalankan perniagaan dalam industri kecil dan sederhana dibandingkan dengan Enterprise kerana risiko perniagaan yang lebih rendah, tetapi kesan tersebut profit margin kecil yang dihasilkan dari perniagaan. Salah satu alasan utama yang tersisa sebagai usaha kecil adalah kerana terbatasnya sumber dana. iaitu dari tabungan pemilik atau dari pinjaman. Itulah sebabnya kebanyakan orang menukar dari menjalankan Enterprise untuk Enterprise kerana di mana ada lebih banyak pilihan untuk mendapatkan dana untuk perniagaan.


Syarat Daftar Syarikat / Register Company - FAQs


Daftar Enterprise - Keperluan untuk Bertindak sebagai Perseorangan Tunggal / Enterprise / Perkongsian

Dia harus dari usia 18 TAHUN, dan ke atas

Dia tidak seorang yang tidak discharge muflis

Dia tidak dihukum kerana suatu kesalahan dalam Tempoh 5 Tahun sebelum Pendaftaran

Dia harus penduduk Malaysia

Adakah nama-nama yang dapat di gunakan untuk perniagaan Enterprise Saya?
·                     Anda boleh menggunakan nama anda sendiri sebagaimana dinyatakan dalam anda Nasional Identifikasi Sijil Pendaftaran (contohnya Ali Bin Sulaiman atau Lee Kim Lim) atau nama dagang (misalnya Enterprise atau ABC ABC Import-Export Agency) untuk perniagaan anda.

·                     Perlu diketahui bahawa ada nama-nama tertentu yang tidak dapat disenaraikan sebagai nama perniagaan.

·                     Tanda-tanda seperti !@#$%^&* dan sebagainya tidak dapat di daftarkan. Contoh : Daftar-Syarikat Buku sepatutnya Daftar Syarikat Buku - tiada tanda ' - '.

·                     Anda tidak boleh mendaftarkan nama seseorang yang bukan pemilik usaha.

·                     Nama yang telah berdaftar atau sangat mirip dengan nama perniagaan yang telah didaftarkan oleh orang lain tidak dibenarkan.

·                     SSM berhak untuk menolak aplikasi untuk nama yang menurut mereka adalah menyesatkan sebagai sifat, ruang lingkup atau kepentingan usaha yang dilakukan pada atau yang akan dilaksanakan dalam nama tersebut.

·                     Sebuah "Sijil Pendaftaran" akan dikeluarkan untuk semua aplikasi yang berjaya. Anda kemudian harus memaparkan "Sijil Pendaftaran" pada perdagangan atau tempat usaha. Sebuah "Trading Lesen" atau "B" borang akan dikeluarkan untuk semua aplikasi yang berjaya. Anda "Trading Lesen" harus dipamerkan di tempat perniagaan.

bila dah siap register nama syarikat anda,contoh nya: hayati enterprise anda boleh lah buka current accunt dimana2 bank.

Kat mana nak daftar?

Dalam The Mall ada satu kompeni yang sediakan proses pendaftarasan syarikat enterprise, cuma tak igt name kompeni apa boleh tanya kat kaunter pertanyaan. harga <>RM50-80 bedasarkan nama. katakan nama sendiri, Abu Enterprise, RM50, tapi kalo Canggih Manggih Cun Melecun Enterprise kena la RM70-80.
Tak payah pegi kat kedai luar tu... nanti kena charge 120, sama jugak dengan 'ulat2' kat situ. Amik borang kat depan tu pastu pi masuk dalam isi. Kat papan kenyataan tu penuh dengan contoh2 borang, tgk kat situ jer. Kalau tak clear pi tanya kat kaunter yg bagi nombor, dia akan tolong. Make sure dah prepare 3 nama pilihan utk syarikat. Nanti kang terkulat-kulat kat situ nak bagi nama syarikat, buang masa kat situ. Pastu untuk pengesahan Pesuruhjaya sumpah boleh pi kat makcik loyer kat seblah kedai foto, tak ingat dah berapa dia charge, tapi kalau dapat yg dalam kedai foto tu lagi ok, mamat tu charge murah.
Tambah skit lagi : konpemkan awal2 nama yg nak letak sebagai pemilik, kalau ko sorang je ok laaa, pastu perkhidmatan/perniagaan yg nak buat. Pikir utk masa depan terus, kalau boleh letak terus 3-4 bidang perniagaan yg ko rasa ko nak buat in the future. Pasalnya kalau tambah nama utk rakan kongsi atau tambah jenis perniagaan/perkhidmatan nanti kena charge lagi pastu kena pi cop loyer lagi, kira mcm nak buat permohonan syarikat semula laaa. Tak silap aku borang nak buat tambahan/pindahan kena charge RM30 pastu kena pi cop loyer. So kalo nak jimatkan duit decide sekarang.

17 comments:

  1. blacklist ngan bank boleh ke register company enterprise??minta feedback balas ke azam.thresholdsound@gmail.com

    ReplyDelete
  2. nak tubuhkan syarikat membekal melalui tender kerajaan.amne nak dapatkan 10 kod bidang tu.tolong give info

    ReplyDelete
  3. Mohon maaf, bahasa malaysia anda masih boleh diperbaiki ( terutama di perenggan-perenggan di sebelah atas. Mungkin fakta di atas di ambil dari mana-mana laman web tetapi masih boleh di ubahsuai. Bagaimanapun terima kasih di atas maklumat anda.

    ReplyDelete
  4. kalau kontraktor macam mana???boleh pakai daftar biasa je ka?

    ReplyDelete
  5. Sorg individu boleh daftar berapa banyak enterprise company? Ada limit ke?

    ReplyDelete
  6. kat sini ada panduan pendaftaran perniagaan secara online dan senang disini

    http://www.daftarsyarikat.biz/perkhidmatan-dan-konsultasi/pendaftaran-perniagaan-dan-syarikat-rob/panduan-permohonan-nama-perniagaan/

    ReplyDelete
  7. untuk mendaftar perniagaan anda di SSM, Kementerian Kewangan dan CIDB saya syorkan pergi laman web ni www.daftarsyarikat.biz , diorang tolong buatkan dari a-z , dapat percuma koleksi kertas kerja, senarai badan pembiayaan dibawah agensi kerajaan untuk dihubungi dan contoh template profail syarikat(senang kita tinggal nak key in maklumat je kat dalam profail tu) . kalau pergi sendiri pun boleh cuma tinggal renyah je la nak beratur pastu nama tak lulus kena pergi balik dah satu kerja plak, duit minyak lagi...yang ni saya just melalui facebook je dgn admin dia untuk berinteraksi secara on9...lesen saya sehari je diorang siapkan. Lepas tu kendian2 kalau ada apa2 yang u all tak faham pasal perniagaan dan ingin bertanyakan maklumat lanjut ada live support di yahoo messenger, skype, facebook dan gmail.

    ReplyDelete
  8. Satu lagi ilmu percuma, terima kasih sudi berkongsi

    ReplyDelete
  9. syarat kewangan berhad,sdn bhd, dan interprise ada had kewangan ker, ,saya dengar cerita ada had kewangan terkumpul dlam bank betul ker??

    ReplyDelete
  10. klo sya nk dftar prlesenan enterprise.tuk bidang perbengkilan.dan membaikpuli kelengkapan rumah,kilang,kedai,serta membekal tenaga kerja untuk kerja2 kimpalan perkapalan.
    rasa2 boleh tak????

    ReplyDelete
  11. Tumpang lalu admin.....
    Sesiapa nak beli saham 50% syarikat kontraktor G5 dgn srmua lesen utk tender boleh call 0192325688. Tk

    ReplyDelete
  12. As salam..
    Tuan/Puan,
    Boleh lah singgah di FB COMPANY https://www.facebook.com/daftarsyarikatonline/ kami.
    Jika nak tahu lebih lanjut tentang company Enterprise nak 'upgrade' ke company SDN BHD.

    ReplyDelete
  13. Klw org tu niaga tpy xde enterprise kene saman x

    ReplyDelete
  14. Klw org tu niaga tpy xde enterprise kene saman x

    ReplyDelete
  15. Saya tidak dapat berterima kasih kepada perkhidmatan pembiayaan lemeridian yang cukup dan membiarkan orang tahu betapa saya bersyukur atas segala bantuan yang anda dan kakitangan pasukan anda telah menyediakan dan saya berharap untuk mengesyorkan rakan dan keluarga sekiranya mereka memerlukan nasihat atau bantuan kewangan @ 1,9% Kadar untuk Pinjaman Perniagaan .Via Hubungi:. lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com. WhatsApp ... + 19893943740. Teruskan kerja hebat.
    Terima kasih, Busarakham.

    ReplyDelete